کارگردان فيلم «گميچي»: به دلايل سياسي کسي اجازه ساخت فيلم در منطقه درياچه
اروميه را ندارد
تاریخ انتشار: 95.03.17 13:9
فارس. فيلم «گميچي» ساخته مجيد اسماعيلي پارسا با
حضور اسماعيل براري نقد و بررسي شد که اين فيلم با استقبال کم نظير تماشاگران روبرو
گرديد به طوري که برخي از مخاطبين، ايستاده فيلم را تماشا کردند.
شامگاه يکشنبه شانزدهم خردادماه ، فيلم «گميچي» ساخته مجيد اسماعيلي پارسا با حضور
کارگردان، تهيه کننده، نويسنده، بازيگر و اسماعيل براري به عنوان منتقد و مخاطبان
فيلم در سالن اسوه مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
گميچي به زبان تُرکي به معناي کشتي بان است
مجيد اسماعيلي پارسا کارگردان فيلم «گميچي» در مورد نام فيلم گفت: کلمه گميچي به
زبان ترکي به معناي کشتي بان ، سکاندار و ناخدا است. هر چند که نام يکي از روستاهاي
اروميه نيز به همين نام است.
به دلايل سياسي کسي اجازه ساخت فيلم در منطقه درياچه را ندارد
وي در مورد نحوه توليد اين اثرافزود: يک روز آقاي قلي زاده تهيه کننده فيلم به دفتر
ما آمد و از من خواست که در مورد درياچه اروميه فيلمي بسازم اين درحالي بود که من
هيچ شناختي از درياچه اروميه نداشتم و تاکنون آن را نديده بودم . بنابراين به همراه
امير عابدي نويسنده مشترک فيلمنامه و طراح صحنه به اروميه رفتيم و از ديدن خشک شدن
درياچه اروميه ، مبهوت شديم. لذا اين فضا مرا گرفت و احساس کردم حتما بايد در اين
فضا فيلمي بسازم. اما بعدا متوجه شديم که به دلايل سياسي، کسي اجازه ساخت فيلم در
اين منطقه را ندارد! لذا ما 5 روز در آنجا مانديم و چندين ايده مختلف به ذهن من و
آقاي عابدي رسيد که چه فيلمنامه اي بنويسيم.
اين فيلمساز کشورمان ادامه داد: من قبل از اين فيلم، دو فيلم کودک و نوجوان ساخته
بودم بنابراين به فکر بازي مهدي مهاجر بازيگر نوجوان فيلم افتادم و سعي کرديم
فيلمنامه را به گونه اي بنويسيم تا او در فيلم حضور داشته باشد. ضمن اينکه ما آنجا
با بحث مهاجرت مواجهه شديم و ديديم که اين منطقه از توريست خالي شده است لذا سعي
کرديم بحث مهاجرت را هم در فيلمنامه لحاظ کنيم و ترجيح داديم قالب فيلم ما ، قالب
نوجوان باشد چرا که تجربه ساخت آن را داشتم.
با خودم عهد بستم تهيه کننده شدم درمورد درياچه اروميه فيلم بسازم
سپس جواد قلي زاده تهيه کننده فيلم گميچي نيز در مورد ساخت اين فيلم اظهار داشت: من
خودم زاده اروميه است و بارها در همين درياچه اي که الان خشک شده شنا کردم .
بنابراين از ده سال قبل ؛ خشک شدن درياچه اروميه شروع شد و من همان موقع که جانشين
مدير توليد بودم با خودم عهد بستم هر گاه تهيه کننده شدم حتما در مورد درياچه
اروميه فيلم بسازم.
اول قرار بود محمد علي طالبي فيلم را بسازد
وي با بيان اينکه دوست داشتم فيلم در قالب کودک ونوجوان باشد خبر داد که در ابتدا
قرار بوده محمد علي طالبي اين فيلم را بسازد و حتي يکسري کارهايي را هم انجام داده
بودند.
قلي زاده تصريح کرد: آب درياچه اروميه جلوي چشمان من به بخار تبديل شد و اين موضوع
، تاثير منفي بر روي من داشت به همين جهت تصميم گرفتيم حتما فيلمي در مورد اين
درياچه بسازم.
سعي کرديم حتما شخصيتي را از جنوب وارد قصه کنيم
در ادامه نيز ، امير عابدي نويسنده مشترک فيلمنامه با مجيد اسماعيلي پارسا گفت: ما
هنگامي که با آقاي اسماعيلي به درياچه اروميه سفر کرديم در آن فضا، 5 الي 6 ايده به
ذهنمان رسيد و در همه طرح ها سعي کرديم فيلمنامه را به گونه اي بنويسيم تا مهدي
مهاجر به عنوان بازيگر نوجوان حضور داشته باشد. ضمن اينکه آقاي اسماعيلي خيلي اصرار
داشت که ما حتما فيلم طوري جلو ببريم تا خليج فارس را به درياچه اروميه متصل کنيم و
به همين جهت، يک خانواده جنوبي را با رنگ جنوبي وارد قصه کرديم.
گميچي، سومين همکاري من با اسماعيلي است
«مهدي مهاجر» بازيگر نوجوان فيلم که قبلا هم در فيلم هاي مجيد اسماعيلي حضور داشته
است در اين برنامه در مورد علاقه مندي خودش نسبت به بازيگري يادآور شد: من کلاس
پنجم بودم که يک روز، مادرم به من گفت در روزنامه نوشتند که به دو بازيگر نوجوان
تُرک زبان نياز دارند. بنابراين من رفتم و تست دادم و براي فيلم «خشت و بهشت»
انتخاب شدم و گميچي سومين فيلمي است که با آقاي اسماعيلي کار مي کنم.
بزرگترين باخت ما نديدن اطرافمان است
به گزارش خبرنگار ما ، اسماعيل براري کارگردان و مدرس سينما و منتقد برنامه در مورد
فيلم «گميچي» با بيان اينکه من از فيلم خيلي لذت بردم چرا که فيلم با يک اراده قوي
و با يک هدف مشخص ساخته شده است اظهار داشت: ما اگر به اطرافمان به دقت نگاه کنيم
جزئيات ريزي را مي بينيم که هر کدام ازآنان ، قابليت يک اثر هنري خوب را دارد. شايد
بزرگترين باخت ما در زندگي؛ نديدن اطرافمان باشد.
گميچي فيلم خلوت و گرمي است
اين منتقد و مدرس سينما تصريح کرد: فيلم گميچي ، فيلم خلوت و گرمي است و من آن را
پسنديدم هر چند که اين فيلم نيز مثل هر فيلم ديگري مي تواند نقاط ضعف و قوتي داشته
باشد که طبيعي است.
اين کارگردان سينما ايران افزود: اين فيلم، نقاط قوت خوب و درخشاني دارد و من از
تصاوير فيلم بسيار لذت بردم ، عکاسي خوبي داشت و لحن بصري واحدي را دنبال مي کرد.
به گفته وي، اين خيلي خوب است که ما به دنبال تزئينات براي ساخت فيلم نباشيم بلکه
با استفاده ساختاري از يک موضوع ساده ، بتوانيم آن را تبديل به اِلمان کنيم.
فيلم چيزي براي نمايش جهاني کم ندارد
اين منتقد با اشاره به ايمان و مداومت تاکيد کرد: ايمان و مداومت ساختار اصلي فيلم
گميچي را تشکيل مي دهد که تم با ارزشي براي فيلم محسوب مي شود چرا که اين تم با
توجه به اينکه فيلم به جشنواره هاي خارجي دعوت مي شود مي تواند با تماشاگران خارجي
به خوبي ارتباط برقرار کند. ضمن اينکه معتقدم اين فيلم چيزي براي نمايش جهاني کم
ندارد.
نبود منطق بر برخي از رابطه هاي علت و معلولي
صادق صادق دقيقي نيز گفت: گميچي ، فيلم خوب و تاثير گذاري بود اما بر اين باورم که
برخي از رابطه علت و معلولي در فيلم ، منطقي نبودند چرا که بعضي از انگيزه شخصيت
هاي فيلم ضعيف بودند. اما فيلم عکاسي و دکوپاژ خوبي دارد و بازي بازيگر نوجوان فيلم
خيلي خوب بود و شايد من هم در فيلم جديدم از بازي ايشان استفاده کنم.
بودجه فيلم افتضاح بود
جواد قلي زاده تهيه کننده فيلم در پاسخ به سوال رسول شادماني که از او در مورد
مراحل توليد و هزينه فيلم پرسيد با بيان اينکه وضعيت بوجه ما افتضاح بود گفت: ما با
حدود 45 نفر عوامل ، 47 جلسه در هواي گرم درياچه اروميه فيلمبرداري داشتيم و آنقدر
دستمان به لحاظ هزينه ها بسته بود که براي خورد و خوراک و ديگر هزينه ها ، دچار
مشکل بوديم و نمي دانستم که چگونه هزينه اين فيلم را تهيه کنيم.
هر عکسي را که بي بي سي نشان دهد گردن شماست!
وي به شرايط سخت فيلمسازي در درياچه اروميه اشاره کرد و افزود : شما به هيچ عنوان
نمي توانيد در درياچه اروميه ، حتي يک عکس بگيريد چون بلافاصله دوربين شما توقيف مي
شود و هر عکسي را که بي بي سي نشان دهد گردن شما مي افتد! اما ما با صداقت جلو
رفتيم و اين صداقت جواب داد. بنابراين همه چيز جفت و جور شد. اين درحالي است که اگر
عشق بچه ها نبود بعيد به نظرمي رسيد که اين فيلم ساخته مي شد. کما اينکه بارها تا
مرز متوقف شدن فيلم هم رفتيم اما خوشبختانه اين اتفاق رخ نداد.
گميچي در تلويزيون غير قابل پخش است
تهيه کننده فيلم گميچي در مورد پخش اين فيلم گفت: احتمال ديدن اين فيلم در جشنواره
ها امکان پذير است چرا که تلويزيون ، اين فيلم را غيرقابل پخش تشخيص داده است!
به شرايط سخت فيلمسازي عادت دارم
مجيد اسماعيلي پارسا در مورد فيلمش گفت: تاکنون هيچ کدام از فيلم هاي من در شرايط
عادي و راحت ساخته نشده است و من به شرايط سخت عادت دارم چرا که معتقدم طبيعت به من
انرژي مي دهد. در مورد بودجه فيلم هم بايد بگويم که بودجه فيلم ما به گونه اي نبود
که تهيه کننده بخواهد براي فيلم کم بگذارد. ايشان هر کاري از دستش بر مي آمد انجام
داد. اما اگر شرايط مالي فيلم بهتر بود بعضي از پلان ها را طور ديگري مي گرفتم. ضمن
اينکه تا همين الان ؛ من و آقاي قلي زاده دستمزد فيلم را نگرفتيم.
هزينه فيلم کمتر از 200 ميليون بوده است
کارگردان فيلم خبر داد هزينه فيلم کمتر از 200 ميليون تومان بوده است که نصف دستمزد
يک سوپراستار هم نمي شود. اسماعيل براري در واکنش به هزينه فيلم گفت: معتقدم اگر يک
گوني اسکناس به تهيه کننده مي دادند تا او بين عوامل تقسيم کند مطمئن باشيد که اين
فيلم خلق نمي شد و اگر هم مي شد به يک فيلم کم رمقي مبدل مي شد. درحالي که هم اينک
در درون فيلم، يک آه انساني تنيده شده است. البته منظور من اين نيست که اعلام کنم
فيلمسازان ما به هزينه هاي کم قانع باشند اما اگر مي خواهيد روئين تن شويد و اثري
ويژه خلق کنيد بايد از آتش گذر کنيد. بنابراين هر فيلمي که توانسته است بر دشواري
هاي محيطي خودش غلبه کند در نهايت همچون يک الماس درخشيده است.
در فيلم به دنبال چرايي خشک شدن درياچه اروميه نبودم
در اين لحظه برخي ديگر از حاضرين در برنامه نقطه نظرهاي خود را نسبت به فيلم عنوان
کردند. يکي از حاضرين معتقد بود که فيلم در مورد خشک شدن درياچه اروميه صحبتي نکرده
است و پيام آخر فيلم و متولد شدن نوزاد در کشتي، همچون يک وصله ناچسب به نظر مي
رسد. که کارگردان فيلم هم در پاسخ گفت: ما در فيلم به دنبال چرايي خشک شدن درياچه
اروميه نبوديم. اگر چه در اين فيلم ما شاهد درياچه خشک هستيم اما اين خشکي براي من
تمثيل است ، مهاجرت و کشتي براي من حکم تمثيل را دارند.
وي درمورد زايمان در کشتي اظهار داشت: من نمي خواستم شخصيت فيلم من براي اينکه
فرزندش در کشور ديگري متولد شود ، ايران را ترک کند. چرا که دوست داشتم او در ايران
بماند و براي همين هم ، سعي کرديم بچه او در کشتي متولد شود تا او در کشور بماند.
براي فيلم ، دو فينال ضبط کرديم
مجيد اسماعيلي پارسا با اشاره به فينال فيلم خبر داد که براي فينال فيلم دو ورسيون
را در نظر گرفته است که يکي همين فينال است که پخش شد و ديگري به صورتي است که
تماشاگران شاهد آمدن باران هستند اما چون فيلم وارد تمثيل مي شود از لحاظ کردن آن
خودداري کرده است.
اميدوارم سرنوشت بازيگر نوجوان فيلم دچار باشو غريبه کوچک نشود
داوود توحيد پرست کارگردان سينماي ايران نيز که در جلسه حضور داشت در مورد فيلم
يادآور شد : من فيلم را خيلي دوست داشتم اما سخن من بيشتر خطاب به بازيگر نوجوان
فيلم است تا فردا ، سرنوشت او دچار سرنوشت باشو غريبه کوچک نشود. بنابراين به اين
بازيگر پيشنهاد مي کنم خيلي تعريف ها و تمجيدها را جدي نگيرد و براي بهتر شدن بازي
خودش، تلاش بيشتري بکند. اين درحالي است که امثال باشو غريبه کوچک در سينماي ما
زياد بودند اما همين تعريف ها و تمجيدها ، آنان را حيف کرد.
گميچي تاريخ مصرف ندارد
الله داديان منتقد و از اهالي رسانه که در جلسه حضور داشت با بيان اينکه معتقدم فرم
و محتوا در فيلم به خوبي رعايت شده است گفت: هنگامي که فيلم هايي در ارتباط با يک
اتفاق و يک لوکيشن خاص ساخته مي شوند اين خطر وجود دارد که تاريخ مصرف داشته باشند
اما اين فيلم، فارغ از درياچه اروميه است و گميچي وارد يک فضاي سمبوليک مي شود که
کاملا منحصر به فرد است.
وي با اشاره به چهار عنصر طبيعي آب ، باد ، خاک و آتش افزود: اين چهار عنصر فيلم را
ناميرا کرده است ضمن اينکه به نظر مي آيد فيلم اداي ديني به سينماي فرم گراي
فيلمسازاني مثل نادري ، کيارستمي ، پوراحمد و بيضايي است و البته اين هنر کارگردان
است که فارغ از نگاه اين کارگردانان بزرگ؛ توانسته فيلم خودش را بسازد.
منبع خبر |