توضيحات ابتکار در مورد درياچه اروميه، گرد و غبار در جنوب و...
تاریخ انتشار: 94.09.17 20:44
عصر ايران.
خانم ابتکار ميگويد: نسبت به آلودگي هوا و وجود گرد و غبار خصوصا آلايندگي در
مناطق غربي و جنوبي کشور حساس است تا اندازهاي که در اين باره هفته گذشته و در
اجلاس بين المللي آب و هوا در پاريس با رييس جمهوري عراق گفت و گو کرده، تردد 3
ميليون موتور سيکلت فرسوده در تهران نيز مورد انتقاد اوست.او از احياي درياچه
اروميه به عنوان يکي از اهداف مهم دولت ياد ميکند و همچنين اعتقاد دارد انتقاداتي
که درباره رفع تحريمها و موضوعات زيست محيطي انجام شده منصفانه نبوده است.
اين عضو شاخص دولت يازدهم البته حاضر نيست به عملکرد خود نمره دهد چرا که اين کار
را در صلاحيت مردم ميداند.
اين موارد مهمترين محورهاي گفت و گوي عصر ايران با دکتر معصومه ابتکار معاون رييس
جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست است. نخستين مصاحبه با او در بازگشت ازاجلاس
جهاني آب و هوا در پاريس؛ گفت و گويي که در يک روز سرد پاييزي و در دفتر کار متولي
محيط زيست کشور در دفتر کار او در پارک پرديسان انجام شد:
* شما به تازگي به نمايندگي از رييس جمهوري اسلامي ايران در
اجلاس جهاني آب و هوا که در پاريس انجام شد شرکت کرديد. اجلاسي که با هدف کاهش
گازهاي گلخانه اي برگزار شد. لطفا ضمن تعريف گاز گلخانه اي به زبان ساده توضيح دهيد
کشور ما تا چه ميزان توانسته است سهم خود را در زمينه کاهش انتشار اين گازها ايفا
کند؟
= بر اثر توليد دي اکسيد کربن، متان و گازهاي ديگري که در فرآيند هاي صنعتي، احتراق
سوختهاي فسيلي ، متان زغال سنگ، گازوييل و ... به وجود ميآيد گاز هايي در جو
زمين منتشر و موجب حبس حرارت خورشيد مي شوند و همن امر سبب افزايش تدريجي دماي زمين
مي شود. به اين پديده ، گازهاي گلخانه اي گفته مي شود؛ پديده اي که باعث شده دماي
زمين به طور ميانگين 85 صدم درجه افزايش يابد. اين افزايش دما در ايران طي 25 سال
گذشته 1 تا 1.5 درجه سانتيگراد بوده است.
اما در زمينه کاهش گاز هاي گلخانهاي در ايران نيز بايد بگويم در اين مورد 6 ماه
کار مستمر انجام و گزارشي از وضعيت موجود و ميزان توانمندي هاي کشور براي بهينه
سازي مصرف انرژي انجام شده است . همچنين دستور العمل سياست هاي کلي اطلاح الگوي
انرژي که از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده خود به کاهش گاز هاي گلخانه اي کمک
شاياني ميکند. دولت نيز در يک ماهه گذشته مصوبهاي در زمينه کاهش گازهاي گلخانهاي
داشته و مطابق آن با وجود برنامههاي توسعه اي کشور بايد تا سال 2030 در زمينه کاهش
انتشار گازهاي گلخانهاي 4 درصد کاهش داشته باشيم.
اين درحالي است که در صورت لغو کامل تحريم ها گاز هاي گلخانه اي ايران 8 درصد ديگر
نيز کاهش مي يابد. و در مجموع شاهد کاهش 12 درصدي انتشار اين گازها هواهيم بود. اين
برنامه را ايران در اجلاس پاريس ارائه داد و مورد تقدير نيز قرار گرفت.
* چه اقداماتي براي کاهش اين گازها در کشور در دست اجرا
داريد؟
= علاوه بر اينکه کل نيروگاه ها از نظر بهينه سازي بايد ارتقا يابد، بايد در زمينه
هايي مانند اصلاح الگوي مصرف انرژي در شهرها و مناطق مسکوني و همچنين وضعيت حمل و
نقل اصلاحاتي انجام دهيم که در تمامي اين موارد برنامه هاي ملي آماده شده و مشکلي
براي اجرا نداريم.
*در صحبت هاي خود به موضوع آلايندگي حمل و نقل اشاره کرديد .
هم اکنون خودروهايي در کشور توليد مي شود که تکنولوژي ساخت آنها مربوط به ساليان
گذشته است. چرا سازمان حفاظت محيط زيست اقدامي در اين باره انجام نمي دهد؟
= متاسفانه تا سال 1379 هيچ استانداردي در زمينه خودروها و آلايندگي آنها وجود
نداشت. در آن سال با پي گيري هاي دولت، استاندارد هايي لحاظ شد و در نهايت تا پايان
سال 81 براي خودروها استاندارد يورو 2 اجرايي شد. در سال هاي بعد اجراي
استانداردهاي بالاتر به توزيع سوخت يورو 4 موکول شد . در دولت يازدهم هم از اواخر
سال 92 و با حذف بنزين پتروشيمي و جايگزيني آن با سوخت يورو 4 و توزيع آن در شهرها
بر اساس مصوبه دولت کل صنايع خودرويي کشور ملزم به اجراي استاندارد يورو 4 شدند.
در کنار اين اقدامات نيز خطوط توليدي صنايع به طور مداوم مورد بازرسي قرار مي گيرد
تا درصورت عدم انطباق برخورد هاي لازم انجام شود. هرچند که اجراي استانداردهاي يورو
4 در خودرو سازي با 10 سال تاخير انجام شد ولي اين اقدام با روي کار آمدن دولت
يازدهم به سرعت انجام شد و حتي وزير محترم صنعت نيز اعلام کرده است که استاندارد
يورو 5 را نيز اجرايي خواهد کرد.
هم اکنون کيفيت خودروهاي کشور در سال 94 خيلي بهتر از سال 91 و 92 است. درست است که
خودروسازان بايد به سمت ارتقاي تکنولوژي بروند ولي نمي توان انتظار داشت خودروسازي
يي که سال ها هيچ گونه نظارتي بر روي آن ها نبوده به سرعت متحول شود ولي به اين سمت
در حال حرکت هستيم.
در زمينه آلاينده هاي خودرويي موضوع ديگري نيز مطرح است و آن تقلب در ارائه معاينه
فني در برخي از مراکز معاينه فني است. در حال حاضر معاينه فني موضوعي رها شده است
به طوري که در برخي از اين مراکز اخذ معاينه فني تبديل به محور تقلب شده و با يک
تلفن و واريز پول معاينه صادر و ارسال مي شود.
براي جلوگيري از اين گونه مسائل محيط زيست با همکاري پليس راهنمايي و رانندگي و
وزارت کشور در صدد راه اندازي سامانه يکپارچه اي هستند که با تبادل اطلاعات امکان
هرگونه تقلب از بين مي رود. هر چند که مسئوليت مردم در اين زمينه هم بسيار مهم است
و شهروندان بايد در مورد آلايندگي خودروهاي خود حساس باشند و به سرعت در صدد رفع آن
برآيند.
*خانم ابتکار مسئولان پليس عنوان مي کنند موتور سيکلت ها 4 برابر بيشتر از خودروها
آلايندگي ايجاد مي کنند. چرا سازمان حفاظت محيط زيست اجازه توليد چنين موتور سيکلت
هايي را صادر مي کند و برنامه شما براي رفع اين موضوع چيست؟
--- در زمينه موتور سيکلت ها يک بخش خطوط توليد است که متاسفانه در اين زمينه عقب
ماندگي داريم. در سال 92 که به سازمان بازگشتم هيچ استانداردي در اين زمينه وجود
نداشت در حالي که زماني که در دوره قبل مسئوليت سازمان محيط زيست را بر عهده داشتم،
و در فواصل سال هاي 83 و 84 دويست کارخانه و کارگاه هاي زير پله اي توليد
غيراستاندارد موتور سيکلت شناسايي و تعطيل شده بودند.
اما رفتيم و وقتي بازگشتيم ديديم وضعيت در اين عرصه بسيار خراب شده است و حتي به 10
سال قبل از سال 84 برگشته ايم، لذا دوباره فعاليت ها را در اين عرصه آغاز کرديم و
با پيگيري هاي انجام شده استاندارد يورو 2 در اين عرصه اجرايي شد. هم اکنون نيزدر
مورد موتور انژکتوري و برقي در حال کار هستيم ولي متاسفانه هم اکنون 3 ميليون
موتورسيکلت فرسوده فقط در تهران در حال ترددند که آلودگي زيادي را ايجاد مي کنند و
بايد در اين زمينه اقداماتي انجام شود.
*چرا به صورت جدي در زمينه لزوم توليد موتورسيکلت ها برقي ورود نمي کنيد؟
--- در حال پيگيري هستيم ولي اينگونه موتورها قيمت زيادي دارند. ما بايد به دنبال
راهکاري باشيم که قابليت هاي اجرايي آن بالا باشد. در مورد موتورسيکلت ها کارشناسان
پليس راهور، وزارت کشور، شهرداري ها و سازمان حفاظت از محيط زيست ساعت ها کار
کارشناسي داشته اند و در اين مورد برنامه هايي را در دست اجرا داريم.
*يکي از انتقاد هاي مخالفان دولت از شما اين است که در برخي
از اظهار نظر هاي خود حل مسائل زيست محيطي را به رفع تحريم ها مرتبط دانستهايد.
اين رابطه تا چه اندازه است؟
= ما همه چيز را موکول به رفع تحريمها نکردهايم ولي گفتهايم که رفع تحريم ها
موثر است. به طور مثال در زمينه فناوري هاي نويني که بايد در پالايشگاه ها استفاده
شود تا بتواند بنزين استاندارد توليد شود و يا در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي
نيازمند فرآيندهاي جديد و استفاده از سلول هاي خورشيدي هستيم. اين موضوع روشن است
که ما در کشور پيشرفت هاي زيادي داشتيم که در شرايط تحريم به آنها رسيده ايم ولي يک
بخش از تاخير هاي ما ناشي از تحريم هاست.
*موضوع درياچه اروميه و احياي آن از جمله اقداماتي است که
دولت قول پيگري جدي داد و به اين موضوع ورود کرد. آخرين اقداماتي که براي احياي اين
درياچه انجام شد چه بوده و الان وضعيت چگونه است؟
=-سازمان حفاظت محيط زيست از ابتدا با احداث پل دراين درياچه مخالف بود و در آن
زمان نيز مکاتبات زيادي در اين راستا انجام شد ولي بعد از آن تحت فشار سنگين
نمايندگان مجلس و مسئولان محلي دو استان مراحل اجرايي اين کار با وجود مخالفت محيط
زيست پيش رفت و در نهايت محيط زيست براي احداث پل با شرايطي خاصي موفقت کرد که
متاسفانه در زمان اجرا توسط وزارت راه در دولت قبل اين شرايط لحاظ نشد و بنابر اين
به رغم اينکه بايد براي چرخش آب فضاهايي در نظر گرفته مي شد، اين کار انجام نشد.
در دولت يازدهم براي حل اين موضوع جلسه اي با وزير محترم راه برگزار کرديم و گزارشي
از مشکلات فني اين پروژه اعلام شد و وزرات راه نيز پذيرفت تا در حد امکان اين جاده
به طور کامل بازنگري شده و در مسير هايي که امکان اصلاح در آن وجود دارد جابجايي
انجام شود.
در اين منطقه موضوع اصلاح الگوي مصرف آب در بخش کشاورزي يکي از مهمترين مواردي است
که در حال پيگيري است . مطابق بررسي ها مصرف آب کشاورزي در اين منطقه 3 برابر
بيشتر از الگوي مصرف است و در اين زمينه با همکاري ژاپن پروژهاي در مورد ارائه
آموزشهاي لازم در مورد اصلاح الگوي کشاورزي به کشاورزان در منطقه انجام شد و
تاکنون 73 روستا در اين مورد انتخاب و کشاورزان تحت آموزش قرار گرفته اند.
کار سختي است اما نتايج اين تلاش هاي يکساله به همراه بارندگي هاي مطلوبي که
تاکنون داشتهايم باعث شد تا افت تراز درياچه بسيار کاهش يابد و خوشبختانه به سمت
ثابت شدن اين تراز پيش ميرويم . گام اول پيش بينيها اين بود که تا 3 سال آينده
درياچه وضعيت ثابتي مييابد و در گامهاي بعدي شروع به احيا ميکند.
* وجود گرد و غبار در غرب کشور و حتي در شهر هايي مانند
اهواز يکي از مشکلات ساکنان اين مناطق از کشورمان است. چه اقدامات جدي و اجرايي
براي اين موضع در دستور کار داريد؟
=کانون هاي گرد و غبار در جنوب کشور شناسايي شده و برنامه هايي از سوي دولت براي
اجرا در اين مورد نهايي شده است . مطابق اين برنامه ها سازمان جهاد کشاورزي مکلف به
جنگل کاري به وسعت 30 هزار هکتار شده است که انتظار مي رود اقدامات اجرايي آن به
زودي و با سرعت آغاز شود.
احياي تالاب هورالعظيم که سال گذشته اجرايي شد نيز بخشي از اقدامات پيش رو بود .
بخشي از کانون هاي گرد و غبار در اين منطقه ريشه خارجي داشته و به کشورعراق باز مي
گردد که با توجه به وضعيت خاص اين کشور و ناامنيهاي موجود کار کمي دشوار شده است
ولي ما کماکان پيگير موضوع هستيم به طوري که در حاشيه اجلاس جهاني آب و هوا در
پاريس من در اين مورد با رييس جمهوري عراق گفت و گو کردم و پيگيريهاي جدي در اين
مورد داريم.
* به عملکرد 2 ساله خودتان در حوزه محيط زيست چه نمره اي
ميدهيد؟
=اعتقاد داريم در مورد عملکرد هر شخصي بايد افراد ديگر به او نمره بدهند و لذا در
مورد عملکرد من هم مردم بايد بدهند ولي صادقانه ميگويم که تمامي تلاش خودمان را با
توجه به ظرفيتهاي موجود و امکانات به کار بسته و در حال فعاليت هستيم.
منبع خبر |